Adidas återvänder som bollleverantör till Bundesliga

Javier Morales
Författare: Javier Morales
Uppdaterad: 2025-03-13

Adidas officiellt i Bundesliga

Från och med säsongen 2026/27 kommer Adidas att ta på sig rollen som sponsor och tillverkare av de officiella matchbollarna i både Bundesliga och 2. Bundesliga. Detta markerar Adidas återkomst till ligorna efter att tidigare ha levererat matchbollar från 2010 till 2018, innan Derbystar tog över ansvaret.

Designförändringar framöver

Det kommande partnerskapet signalerar en ny bolldesign för ligorna, som kommer att ersätta den tidigare designen implementerad av Derbystar. Förändringen syftar till att öka matchbollarnas visuella attraktionskraft, vilket sammanfaller med ett förnyat fokus på designens betydelse för att förbättra den totala matchupplevelsen.

Kontraktets varaktighet och framtidsutsikter

Partnerskapet mellan Adidas och Bundesliga är officiellt fastställt till fyra år, och löper fram till slutet av säsongen 2029/30. Det finns en stark möjlighet att samarbetet kan fortsätta bortom denna initiala period, vilket återspeglar ett ömsesidigt intresse för ett långsiktigt förhållande.

Uttalanden från DFL-ledningen

Steffen Merkel, verkställande direktör för DFL, uttryckte övervägande tillfredsställelse med partnerskapet och betonade hur avgörande bollens design är för en av Europas främsta ligor. Detta avtal förstärker Adidas engagemang för att tillhandahålla högkvalitativa sportutrustningar som passar professionell fotboll.

Bundesliga

Kölns imponerande återkomst till Bundesliga

Bundesliga

Mainz's dramatiska återkomst till Europa

Bundesliga

Champions League-drömmar blir verklighet

Bundesliga

Wolfsburg säkrar seger på säsongens sista dag

Bundesliga

Florian Wirtz utlöser en övergångsfeber

Bundesliga

Toppklubbar intresserade av fotbollsunderbarnet